06/02/2024

Krijg jouw asbestinventaris van Huispunt

Een asbestinventaris is altijd verplicht voor elk bedrijspand die werknemers in dienst heeft. Door wie kan een asbestinventaris opgemaakt worden, vraag je je misschien af? Wel, daa... Lees meer

Wat is een asbestinventaris?

Er bestaan twee types asbestinventarissen: een niet-destructieve asbestinventaris en een destructieve asbestinventaris. Een niet-destructieve asbestinventaris beschrijft de asbesthoudende materialen in een gebouw en geeft je advies over hoe je hier het best mee omgaat. Een destructieve asbestinventaris gebeurt wanneer je van plan bent om renovaties uit te voeren of het gebouw te slopen. In dat geval wordt bekeken welke gebouwonderdelen asbest bevatten – er wordt dus ook getest op ingesloten asbest, bijvoorbeeld in de isolatie.

 

Werkwijze

Hoe wordt een asbestinventaris nu precies opgemaakt? Onze werkwijze leggen we je hier graag even uit! Eigenlijk begint het onderzoeken van asbesthoudende materialen bij jou: als eigenaar van het gebouw en/of werkgever keur jij onze offerte goed. Vanaf dan gaan wij aan de slag.
We beginnen met een vooronderzoek van onder andere bouwplannen. Deze documenten vertellen ons al meer over het eventuele aanwezige asbest. Dankzij dit onderzoek kan onze gecertificeerde asbestdeskundige inventarisatie vlot aan het plaatsbezoek beginnen.

Dat is dan ook stap drie. Onze deskundige komt ter plaatse en voert zowel een visuele inspectie als een staalafname uit. Deze stalen worden doorgestuurd naar een gespecialiseerd laboratorium.

Na de labo-analyse wordt al onze data doorgestuurd naar OVAM, de Openbare Vlaamse Afvalmaatschappij. Zij zullen de data verwerken en het attest opmaken. Wij bezorgen het document asbestinventarisatie.

Asbestinventaris voor alle bedrijven

Ondertussen is een asbestinventaris verplicht voor alle bedrijven. Om een inventaris op te maken is een correcte procedure nodig: het asbesthoudende materiaal in het gebouw moet worden opgespoord en genoteerd, zodat de werkgever weet welke maatregelen er nodig zijn.

Een gecertificeerd asbestdeskundige van Huispunt kan met zekerheid bepalen of er asbest in het gebouw aanwezig is en of dit asbest veilig ingesloten zit of niet. Er moet namelijk maar minstens één asbesthoudend materiaal kleine beschadigingen bevatten voordat het gebruik van het gebouw ronduit gevaarlijk wordt.

Asbestinventarisatie van Huispunt

Een geldige asbestinventaris is belangrijk om werknemers op de hoogte te brengen van de eventueel aanwezige asbesthoudende materialen in het bedrijf. Dit is al jarenlang verplicht voor elk bedrijf die medewerkers in dienst heeft.

 

Fantastisch B2B-aanbod

Huispunt staat vooral bekend om haar geweldige service aan zowel kleine als grote bedrijven. Wij zorgen voor een full service pakket (AIA / EPC / KEI) voor een correcte prijs. Dankzij onze professionele kennis en persoonlijke aanpak ben jij zeker van een kwalitatief eindproduct!
Bovendien is ons uitgebreid team verspreid over Vlaanderen, waardoor er altijd een van onze deskundigen in de buurt is. Waar je ons ook nodig hebt, wij staan paraat!

 

Maak een afspraak bij Huispunt!

Heb jij een asbestattest of asbestinventaris nodig? Vertrouw op Huispunt en maak een afspraak! Heb je nog vragen over onze werkwijze? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag.