Wat is een asbestattest?
Een asbestattest is een officieel document dat wordt uitgegeven door een erkend asbestdeskundige na een grondig onderzoek van een gebouw of woning. Het doel van dit attest is om de bewoners te beschermen tegen de ernstige gezondheidsrisico’s die gepaard gaan met asbestblootstelling. Het attest bevat gedetailleerde informatie over de aanwezigheid van asbest, inclusief aanwezige asbest, in het gebouw en de huidige staat ervan. Hierbij wordt specifiek gelet op mogelijke beschadigingen, bijvoorbeeld wanneer vloeren beschadigd zijn door asbest, om de integriteit van het gebouw te beoordelen. Het biedt cruciale richtlijnen voor een veilige behandeling, beheer of verwijdering ervan, waarbij niet-destructieve asbestinventarisatie wordt toegepast.
Waarom is een asbest attest verplicht?
Sinds 23 november 2022 is het verplicht om een geldig asbestattest te hebben bij de verkoop van een woning in Vlaanderen. Deze verplichting is ingesteld om te garanderen dat Vlaanderen tegen 2040 volledig asbestvrij wordt. Het attest is verplicht bij de verkoop van een gebouw met bouwjaar vóór 2001. Het is nu de verantwoordelijkheid van de eigenaar om een geldig asbestattest te verstrekken tijdens het verkoopproces. Dit attest geeft niet alleen aan of er asbest, inclusief ingesloten asbest, aanwezig is in het huis, maar ook de exacte locatie ervan.
Hoe kun je over een asbestattest beschikken?
Het verkrijgen van een asbestattest begint met een grondige asbestinventarisatie, uitgevoerd door een gecertificeerde asbestdeskundige. Deze deskundige moet erkend zijn door een door de OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij) goedgekeurde certificatie-instelling. De kosten voor het verkrijgen van een asbestattest variëren afhankelijk van de omvang van het gebouw en de complexiteit van het onderzoek, maar start vanaf 350 euro.