17/08/2023
Wanneer is een asbest attest verplicht?
Asbest is een gevaarlijk materiaal dat in het verleden veelvuldig werd gebruikt in de bouwsector vanwege zijn brandwerende en isolerende eigenschappen. Vandaag is het echter algeme... Lees meer
17/08/2023
Asbest is een gevaarlijk materiaal dat in het verleden veelvuldig werd gebruikt in de bouwsector vanwege zijn brandwerende en isolerende eigenschappen. Vandaag is het echter algeme... Lees meer
Asbest is een gevaarlijk materiaal dat in het verleden veelvuldig werd gebruikt in de bouwsector vanwege zijn brandwerende en isolerende eigenschappen. Vandaag is het echter algemeen bekend dat asbest ernstige gezondheidsrisico’s zoals longkanker en andere ademhalingsproblemen met zich meebrengt. Om de veiligheid van werknemers, bewoners en het milieu te waarborgen, is het in België verplicht om een asbestattest te hebben onder bepaalde omstandigheden die we in dit artikel zullen uitleggen.
Een asbestattest, is een officieel document dat aangeeft of een gebouw, object of terrein asbest bevat. Het attest wordt opgesteld door een gecertificeerd bedrijf na een grondige inspectie.
Het doel van het attest is om de aanwezigheid van asbest te identificeren en mogelijke blootstelling aan dit gevaarlijke materiaal te voorkomen. Daarnaast bevat een asbestattest ook aanbevelingen om de veiligheid van bewoners, de werknemers en het milieu te waarborgen.
Wie een gebouw wil verkopen, moet over een geldig asbestattest beschikken op voorwaarde dat het om een toegankelijke constructie gaat en het gebouw in kwestie voor 2001 werd gebouwd. Het asbestattest moet aanwezig zijn op het moment van de opmaak van de koopovereenkomst. Dit is vereist om potentiële kopers te informeren over de aanwezigheid van asbest en hen in staat te stellen om weloverwogen beslissingen te nemen.
Voor Vlaamse gebouwen met appartementen geldt een enigszins aparte regeling. Zo is een afzonderlijk asbestattest verplicht voor zowel de gemeenschappelijke delen als voor het privatief gedeelte. Lees hier meer over de regeling voor appartementen.
Voor de overdracht van een privatief deel is een asbest attest verplicht sinds 23 november 2022; voor de gemeenschappelijke delen in het appartementsgebouw die onder het stelsel van gedwongen mede-eigendom vallen is een asbest attest verplicht vanaf 1 mei 2025.
Bij verhuur van een gebouw in Vlaanderen is het asbestattest niet verplicht. Indien je over een geldig asbestattest beschikt, dan ben je wel verplicht om een kopie ervan te bezorgen aan de huurder.
Het verkrijgen van een asbestattest begint met het inschakelen van een gecertificeerd bedrijf. Huispunt beschikt over alle nodige certificaten en kan jou het asbestattest binnen vijf werkdagen bezorgen. Wij voeren een grondige inspectie uit van het betreffende gebouw en stellen vervolgens een asbestattest op.
Om een asbestattest te verkrijgen, moet het gebouw een inventarisatie ondergaan. Dit betekent dat een gecertificeerde asbestdeskundige een onderzoek komt verrichten.
In de meeste gevallen gaat het om een niet-destructief onderzoek. Tijdens een niet-destructieve asbestinventaris beschrijft de expert materialen die een risico kunnen vormen. Hierbij worden nooit wanden, muren of vloeren beschadigd om ingesloten asbest op te sporen. Soms is het echter nodig om toch kleine beschadigingen van verdacht materiaal te verrichten, bijvoorbeeld om een monster te kunnen opsturen naar het labo.
De bevindingen van de deskundige worden rechtstreeks opgenomen in een asbestinventarisatiedatabank. De asbestdeskundige kan een zo een asbestattest aanvragen om jou hiervan in het bezit te stellen.
Een asbestattest heeft een beperkte geldigheidsduur. In principe is die tien jaar geldig, tenzij er een nieuw attest wordt opgemaakt: hierdoor verliest het oude attest zijn geldigheid.
Ja, bij de verkoop van toegankelijke constructies moet het asbestattest worden vernieuwd. Dit is belangrijk omdat de inventarisatie actueel moet zijn op het moment van overdracht aan de nieuwe eigenaar. Het vernieuwen van het asbestattest is de verantwoordelijkheid van de verkoper.
In sommige gevallen kunnen gebouwonderdelen asbest bevatten. Als er asbest wordt gevonden tijdens de inventarisatie, moeten er gepaste maatregelen worden genomen. Op basis van onze expertise en kennis kunnen de medewerkers van Huispunt aanbevelen hoe het asbest veilig kan worden verwijderd of beheerd volgens de geldende regelgeving.
Ook wanneer het asbestattest wettelijk niet verplicht is, is het raadzaam om een aan te vragen. Of je nu een gebouw bezit, wilt renoveren, verkopen of verhuren, het verkrijgen van een asbestattest is een essentiële stap om de veiligheid te waarborgen en te voldoen aan de wettelijke verplichtingen. Neem geen risico’s met asbest en zorg ervoor dat je altijd de juiste procedures volgt om mogelijke blootstelling aan asbesthoudende materialen te voorkomen.
Huispunt is een jong bedrijf dat non-stop naar verbetering en klantentevredenheid streeft. Wij hebben ADI’s (asbestdeskundigen-inventarisatie) in heel Vlaanderen: voor Huispunt is dan ook geen enkele afstand te ver. Wij hebben tevreden klanten van West-Vlaanderen tot Limburg, dankzij onze experts in elke regio. Zo kunnen we iedere klant snel en degelijk van dienst zijn.
Onze gecertificeerde asbestdeskundigen inspecteren gebouwen in alle discretie waarna een asbestattest binnen vijf werkdagen wordt afgeleverd. Dus heb je een asbestattest nodig? Maak een afspraak of neem contact op voor meer informatie!